HTML

Chrysse és Ewet

Chrysse és Ewet párbeszédei az élet zabos oldalán.

Friss topikok

Linkblog

Taxik

2013.06.02. 03:18 :: Ewet

Taxi: mai jelentését nagyjából úgy fordíthatjuk, hogy taxaméterrel ellátott gépjármű, mely elsősorban utasszállításra alkalmas.

Hogy a "taximéter" milyen összeget mutat, manapság (pontosabban itthon, 2013.09.01-ig) a társaságtól, illetve az igénybe vett kedvezményektől függ. És igen, ebben a pillanatban a piac rendkívüli nyomatékkal dönt, bár a jelenség rendkívül érdekes:

1. Van olyan társaság, aki a mai viszonylatokhoz képest "fillérekért" dolgozik

2. Van olyan társaság, aki kifejezetten magas tarifával dolgozik (1-eshez képes akár 40%-kal is drágábban)

3. Vannak a hiénák. (2-eshez képest akár 100%-kal drágábban, plusz "városnéző körutazás")

A poén, hogy jelen pillanatban mindhárom társaság (nem cégekről beszélek) megél! Az 1-est az "okosok", tájékozottak hívják. A 2-est a szerződésesek, vagy ultrakonzervatívok ("bevált" társaság, vagy "Jaa, van olcsóbb is...?" kedvelői) hívják. A 3-ast a tájékozatlan turisták intik le.

Volt mindháromhoz is szerencsém, a sofőrök ennek megfelelően reagálták le a kérdésemet, miszerint mit vár a szeptember elsejei fix tarifától:

1. Végre, ez már kellett. Iszonyúan ki kellett számolnom a pénzt, hogy el tudjam tartani a családomat.

2. Maga szerint fog számítani az a plusz 10%?

3. (ismerős) Eddig sem kaptak el, most sem fognak. Ha meg igen, és tiltást, vagy pénzbüntit kapok, akkor mi van? Kifizetem, vagy beülök a másik autóba.

Konklúzió1 (a taxisok szemszögéből):

1. Azt beleszámolta, hogy az új törvények miatt "új autót" kell beszereznie?

2. Ha teljesíteni fogja a tervezetteket, öÖn nyert!

3. "Csak így tovább!"

Konkluzió 2 (az utas szemszögéből):

1. Ok, eddig alig taxiztam, most tuti vége

2. A fenne, megint emeltek

3. Én jönni Németország leszáll vonat Keleti, menni Nyugati. 20 Euró? Ok!

Én az 1-es kategóriába tartom magam. Eddig elutazgattam 150-200 Ft / km-ért (számoljunk: 400 Ft benya, 10 lityis (!) fogyasztás esetén ez 40 Ft / km), ami soknak tűnik, de lássuk be, a "beszerzési" áron felül még rengeteg rezsi van (taxitársaság havidíja, kocsi amortizációja, netán bérlése). A poén, hogy rengetegen nem taxiznak, csupán bérbe adják a taxira hitelesített autóikat, mint flotta. Lehet ebben van (volt) az üzlet?

Lényeg, hogy én már meggondolom, hogy a városból 2500, 3000, vagy netán 4000 Ft-ért jutok haza! Nem rendszeres utazásról beszélek, hanem havi 1-3 alkalomról. Ok, sokaknak ez is megterhelő, elismerem, de maradjuk most kicsit magamnál: Ha bemegyek a városba szórakozni, elhatározom, hogy max 10-15 000 Ft-ot költök (jöhet a blabla, hogy ez milyen sok már, és b*sszam meg, hogy ennyit tudok költeni, de lássuk be, vannak, akik ennek több tucatszorosát (!) költik el 1-1 hétvégén). De térjünk vissza a taxira! Az eltervezett büdzsében benne van a hazaút is, ami most 2500, max 3000 Ft.

Ha felmegy az ára 4000 Ft-ra, akkor 30%-kal kevesebbet tudok költeni magamra. Mivel a fogyasztásom állandó (sőt, az emelkedett költségek miatt ez növekedhetne), így a taxiból kell(ene) spórolnom. Azonban a rossz BKV-s tapasztalataim miatt ezt nem fogom. Mit tehetek? Igen, csökkentem megint a szórakozásomra elköltött időmet! Azaz a havi 2-3 alkalomból lesz 1-2.

Nézzük a statisztikát: Budapesten  fogjuk rá, hogy kétmillióan laknak. Ebből a "szórakozásra képes" létszám (családi állapot, jövedelem, kor stb. szemszögből nézve) kb. 100 000 fő (ebből kb. fele fog taxizni, másik fele pedig ismeri a BKV éjszakai járatait), de ehhez még hozzá jönnek a vidékiek (kb. 60 000 fő) és a külföldiek (kb 90 000 fő). Előbbiek főként főiskolás koleszosok, így ők gyakorlatilag nem számottevőek a taxizás szempontjából. Ellentétben a külföldiekkel, akiknek közel 90%-a biztos, hogy taxizni fog éjjel Budapesten.

Eme gyors számítás alapján havonta kb. 110-130 000 taxifuvar teljesül éjszaka. Nézzük a kategóriákat:

1. 45 000 fő "okos"

2. 50 000 főnek mindegy

3. 30 000 fő nem ismeri a leintés "antitörvényét", vagy nem kicsit be van b*szva

Ha átlagosan havi szinten 9 erős napot veszünk (péntek és szombat), akkor naponta a létszámok így alakulnak:

1. 5000

2. 5100

3. 3300

Egy-egy forgalmas éjszakán az ilyen fuvarszámok Budapesten talán még kevesek is az összes taxitársaságot nézve.

Magamat ismerve, hogy az 1-es kategóriába tartozok, erősen meggondolom, hogy igénybe fogom-e venni a szolgáltatást. Ez azt jelenti, hogy kb. a havi 3 helyett max 1-szer fogok taxizni. Mit jelent ez? Ugyebár az 1-es csoport megszűnik, jó esetben átvándorol a 2-esbe. Azonban a fuvarszám kb. 60%-kal csökkenni fog a drasztikus emelés miatt, vagyis szeptembertől kb. 6600 utaztatás lesz a forgalmas éjszakákon Budapesten (plusz a hiénás esetek, ami várhatóan nem fog változni). Nyilván a mai 2000 kocsi mellett a 3-4 utaztatás nem kifizetődő...

Innentől kezdve el lehet kezdeni számolni mind az utasoknak, mind a taxisoknak.

Felteszem a kérdéseket utóbbiaknak: ha az 1-es társaságnál vannak, és keveslik a tarifát, miért nem mentek át egy másikhoz, akinél magasabbak? Mert ott alig van rendelés...? És fix tarifa után az utas kit fog rendelni?

Nekem mindig is az ár számított, lesz*rom, hogy rohadt, szakadt a kocsi, csak jussunk el a célállomásra. Ha e mellett még jófej is a sofőr, még erősen jattolok is - de így sem ér(t)em el a 200 Ft-os kilóméterdíjat...

Szólj hozzá!

Címkék: taxi tarifa Budapest

A bejegyzés trackback címe:

https://chrysse-ewet.blog.hu/api/trackback/id/tr255339723

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása